woensdag 9 april 2014

tegenstrijdig...

Ons land is blij als grote bedrijven zich hier komen vestigen en geven als toon van dank vaak een vrijstelling van bepaalde belastingen. We zijn immers blijer met werkgelegenheid dan met een verhoging van werkloosheid en armoede. Toch is het soms een rare redenering: het komt er vaak op neer dat diegenen die gigantische winsten maken, nog veel meer in hun zak kunnen steken, terwijl hun eigen werknemers met een gewoon loon, steeds minder overhoudt.

Een Franse bioboer kreeg een boete omdat hij weigert pesticiden te gebruiken. Met de pesticiden zou hij zijn druiven beschermen tegen een ziekte die heerst in zijn regio. Maar hij weigert omdat dit schadelijk is voor de bijen. toch breekt hij de wet, maar het is een wet die te gek voor woorden is; als een wet die ons zou verplichten tot sluikstorten om voor werkgelegenheid te zorgen bij de gemeentelijke opruimdienst.

De rechten van het kind worden streng bewaakt, gelukkig, maar er zijn grenzen aan: als dat zelfde kind zin heeft in een reep chocola, nieuwe kleding of het nieuwste elektronische snufje, dan maakt het de wetgever niet zoveel uit als dit product vervaardigd is dankzij kindslavernij.

Hoe meer we weten over armoede, hoe rijker we de rijken maken.
Hoe meer we beseffen dat we de natuur kapot maken, hoe harder we daarmee doorgaan.
Hoe meer we onze kinderen waardering willen tonen, hoe harder we andere kinderen de grond in stampen.

Ik voel me vaak verlamd als ik die dingen lees. Ik begrijp vaak helemaal niet hoe de vork echt in de steel zit, waar ik goed aan doe en waar juist niet. Het is allemaal zo tegenstrijdig, maar waar en hoe begin ik aan verandering?

Ik zat vorige week in de auto met de kids en op de radio speelden ze een nummer van LMFAO. Zalige beat, hoe luider hoe beter, en we bewogen allemaal mee met de muziek. Heerlijk zo in het zonnetje. Thuis zocht ik het nummer nog eens op en kwam ik erachter dat hij op een bepaald moment zingt over hoe hij van de ene hoer naar de andere gaat.

De gedachte kwam nog bij me op: ach de kinderen verstaan da toch niet.

Tegenstrijdigheden...

Misschien is dit wel de plek om te beginnen: die dingen waar ik hard in geloof en voor strijd, ook in mijn eigen leven consequent opvolgen. Stap voor stap.

Leef waar je voor staat.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten