vrijdag 29 februari 2008

een voorbeeld

Overal waar ik ga of sta, zie ik goede en slechte voorbeelden. Christenen die dit lezen zouden misschien direct zeggen dat ik als bewust christen meer goede voorbeelden vind onder de christenen en slechte voorbeelden onder andersgelovigen, maar niets is minder waar. Het omgekeerde is vaak realiteit en daar is niets mis mee.

Ik kijk op naar mensen die gedurfde keuzes maken, bewust bezig zijn met hun leven, en ervoor blijven gaan omdat ze ergens in geloven. Ze komen er ook openlijk voor uit: zo zit ik in elkaar, en daarvoor wil ik gaan. Een soort houding van "take it or leave it". Ze zijn ook niet bang om veranderingen in hun leven te maken, zolang het maar logisch is. No nonsens, to the point, verantwoordelijk omgaan met je leven, maar vooral: bewuste keuzes maken, keer op keer. Zonder je teveel van anderen aan te trekken. Jou leven is tussen jou en God en niemand anders. Niet dat ze niemand anders nodig hebben, maar ze zijn gewoon niet bang om tegen de stroom in te zwemmen. Daar leer ik immens veel van.

Veel lessen heb ik ook geleerd door juist slechte voorbeelden te zien, zo heb ik bijvoorbeeld geleerd om niet zomaar met de stroom mee te zwemmen. Ik wil niet zomaar dingen doen omdat ik het zo heb geleerd. Ik wil niet vastgeroest zitten in een sleur, zonder zelfs maar na te denken wat ik wil of waar ik naar toe wil. Ik hou er niet zo van om de "algemene verwachtingen" te vervullen. Ik zou me erg zielig en ongelukkig voelen als mijn hele agenda, prioriteiten, leven, zou bepaald worden door anderen. Als je als christen zomaar meezwemt met de rest, en meedoet aan de verwachtingen van je omgeving, verdrink je. En ik ben niet van plan om te verdrinken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten