zaterdag 23 februari 2008

een beter dagelijks leven

Vandaag was ik in een bedrijf waar visie - "een beter dagelijks leven creëren voor zoveel mogelijk mensen" - ook in de attitude, in alle details zichtbaar is. Je bent er aanwezig en je denkt contstant "goh, dat ze zelfs daaraan gedacht hebben".

Ik ben zelf de laatste tijd op verschillende plaatsen betrokken bij de creatie of bijsturing van een "visie". Het is goed voor een bedrijf of organisatie om een visie te hebben, zo kun je jezelf evalueren, je werk verklaren en zo weet je waar je naar toe wilt werken.

Wat ik bij vele organisaties/bedrijven mis is de attitude die daarmee gepaard gaat, de algemene sfeer die diezelfde visie uitstraalt. Doelstellingen worden in detail beschreven, en ook gevolgd. Maar in het dagelijks omgaan met dingen en mensen merk je er veel minder van. Ik heb het dan over de subtiele details zoals manier van praten, de inrichting, gedragscodes en dergelijke.

In het bedrijf waar ik vandaag was, was het gewoon duidelijk dat hun visie (behalve winst maken uiteraard) is om mensen een beter dagelijks leven te geven. Je hebt namelijk ook alle comfort als je er binnenwandelt.

... gratis ontbijt voor iedereen.
... een speelgedeelte met een bar errond zodat ouders dat gratis ontbijt kunnen veroberen terwijl ze hun kind geen seconde uit het oog moeten verliezen.
... shortcuts naar de uitgang zodat je de winkel binnen kunt gaan en ook elk moment kunt vertrekken als je wilt.
... een toilet voor papa en kindje, met dus 2 toiletpotten in 1 ruimte ...
... om dan maar te zwijgen van de produkten die ze verkopen, die zijn ook voor iedereen nuttig hieronder een fotootje als voorbeeld, de witte kast en de zwarte rugzak (in 2 te splitsen).

Dat noem ik visie, dat noem ik uitstraling, dat noem ik karakter. Daar kunnen we allemaal van leren! Het zit 'em volgens mij toch vaak in de details :-)




Geen opmerkingen:

Een reactie posten