vrijdag 29 februari 2008

ik weiger te verdrinken

Tijdsbesteding ... Hoe bepaal ik hoe ik mijn agenda indeel, hoe druk ik het voor mezelf maak ... Hoe zeg ik "ja" of "nee" tegen iets?

Het spreekwoord "Als het kalf verdronken is, dempt men de put." wil zeggen dat men pas actie onderneemt als er iets is misgelopen. Men wist dat het kon gebeuren, maar men ontkende het en nu is het te laat - het kalf is verdronken.

Er zijn veeeeeel teveel evangelische leiders verdronken! En sommigen zijn nog bezig met verdrinken... Het idee van "druk zijn = goed bezig zijn", of de gedachte dat "alles instort als ik deze taak nu niet op mij pak" ... Nergens voor nodig, ik meen het! De wereld draait net zo goed verder, ook als jij wat zou minderen! 

Onlangs vroeg iemand me of ik een bepaalde avond kon vergaderen, en toen ik nee zei, vroegen ze gewoon ronduit wat ik dan te doen had, want misschien kon ik dat wel verzetten. Het is een mentaliteit van druk zetten, schuldgevoel aanpraten als je niet net zo hard werkt als anderen, en op de koop toe verkoopt men deze manier van omgaan met bijbelse termen zoals "een extra mijl gaan" of "je talenten gebruiken". Da's je reinste onzin. We mogen die termen niet gebruiken om mekaar onder druk te zetten.

Ik wil er voor mezelf een les uit leren.

Ik weiger te verdrinken!

Tenminste, dat ben ik van plan. Ik wil gewoon niet dezelfde fout maken.

Ik zal zelf in gebed bepalen wanneer ik tijd heb en wanneer niet. Mijn agenda is (redelijk) untouchable. Ik leef dit leven en alleen ik weet dus - in overleg met God en mijn vrouw - hoe ik die het beste moet indelen. Dat is een verantwoordelijkheid die ik gekregen heb en daar moet ik goed mee omgaan. Dat is mijn job.

Ik zal tijd voor mijn gezin en mijzelf maken. Het klinkt nogal egoïstisch "tijd voor mezelf". Begrijp me niet verkeerd: ik doe mijn uren voor beide jobs, en ik doe ook wel overuren in beperkte mate. Ik heb het hier over mijn tijdsindeling en mijn vrije tijd. Ik heb het recht om zelf te beslissen wat ik ermee doe!

Ik wil ook nog lang mee kunnen gaan, ik wil weten hoe het met mijn kinderen en familie gaat, ik wil blijven samen het leven ervaren met mijn vrouw, ik wil mij niet verschuilen onder hopen werk. Ik pleit voor balans en wijsheid.

Ik pleit voor logica en eerlijkheid. Ik pleit voor verantwoordelijkheid en durf. Ik pleit voor genieten en dienen. Dat kan allemaal samen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten